Carles Puigdemont

De Vikidia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Carles Puigdemont
President de la Generalitat de Catalunya
Retrat oficial del President Carles Puigdemont (cropped).jpg
Biografia
Naixement 29 de desembre de 1962 (Amer)
Activitat professional
Feina polític, periodista
Partit polític Partit Demòcrata Europeu Català (PDeCAT)
Pàgina web http://www.carlespuigdemont.cat/
veure plantilla • modifica

Carles Puigdemont i Casamajó (Amer, 29 de desembre de 1962) és un periodista i polític català. És el 130è president de la Catalunya[nota 1] i part del partit polític Partit Demòcrata Europeu Català (PDeCAT).

Va néixer a Amer, un poble de la comarca de la Selva, i va començar a treballar de periodista diaris de la comarca. Uns anys després, el van fer el director de l'Agència Catalana de Notícies i d'una revista setmanal que es diu Catalonia Today. A partir del 1983 va ser militant del partit polític Convergència i Unió, i el 2006 el van elegir diputat del Parlamanet.

El 2011 el van elegir alcalde de Girona. Uns anys més tard va convertir-se en el president de l'Associació de Municipis per la Independència, una associació de municipis a favor que Catalunya sigui un estat independent i no una comunitat autònoma.

El 10 de gener de 2016 va substituir Artur Mas com a president de la Generalitat de Catalunya. El seu govern s'ha centrat sobretot en aconseguir fer un referèndum a Catalunya perquè els catalans decideixin si volen que Catalunya sigui un estat. Puigdemont va anunciar que el referèndum se celebraria l'1 d'octubre de 2017. Això ha fet que hi hagi molta tensió entre el Govern de Catalunya i el d'Espanya perquè, segons diu el Govern d'Espanya, aquest referèndum va ser il·legalOOjs UI icon help-ltr.svg.

El 27 d'octubre, el Parlament de Catalunya va proclamar la independència de Catalunya. Això va fer que el govern d'Espanya cessés el Govern de la Generalitat. A més, Puigdemont està acusat de rebel·lió, sedició i altres crims, entre altres coses per haver organitzat el referèndum de l'1 d'octubre.

Notes[modifica | modifica el codi]

  1. El 27 d'octubre de 2017, el govern d'Espanya va cessar Puigdemont, és a dir, va fer que deixés de ser el President. Tot i així, Puigdemont no va acceptar-ho i actualment està a l'exili a Bèlgica.